Sunday, October 14, 2012

ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ႏွင့္မဟာဗ်ဴဟာေရးရာ(၅)

Ever November | 10/14/2012 06:20:00 PM | Best Blogger Tips

Beijing’s Policy Dilemma
တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံအတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းေတြမွာ choke points ေတြ ရွိေနပါတယ္။ အဆိုး ဆံုးတခုကေတာ့ မလကၠာေရလက္ၾကား ျဖစ္ပါတယ္။ မလကၠာေရလက္ၾကားကို တရက္ပိတ္ဆို႔လိုက္တာနဲ႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ထဲမွာ အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္သြားႏိုင္ေၾကာင္း တ႐ုတ္တပ္မေတာ္မွ အရာရွိတဦးက ခန္႔မွန္းထားဖူးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မလကၠာ ေရလက္ၾကားကို ေရွာင္ရွားၿပီး တ႐ုတ္ႏိုင္ငံထဲကို ေရနံနဲ႔ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ေတြ သယ္ယူ ႏိုင္မယ့္ ပိုက္လိုင္းေတြကို ျမန္ မာႏိုင္ငံကိုျဖတ္ၿပီး တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အေရးႀကီးေသာ မူ၀ါဒေရးရာ မဟာဗ်ဴဟာတခု ျဖစ္ပါတယ္။ တျခား choke points ေတြကေတာ့ ေတာင္႐ုတ္ပင္လယ္ထဲမွာရွိတဲ့ Lombok ၊ Makassar နဲ႔ Sunda Straits ေရလက္ ၾကားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ေဒသအခ်ဳိ႕ဟာ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ထဲက ပင္လယ္ေရေၾကာင္းကို မွီခိုေနရ တာျဖစ္တဲ့အတြက္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးဟာ တ႐ုတ္အတြက္ ေရေၾကာင္းဆိုင္ရာ အေရးႀကီးျပႆနာတရပ္ ျဖစ္လာပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ကာလအတြင္းမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွာ ဘာေတြျဖစ္ခဲ့လဲဆိုတာကို နားမလည္ထားရင္ ယေန႔ေခတ္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံရဲ႕ ေရတပ္ မူ၀ါဒေတြ၊ ရည္မွန္းခ်က္ေတြကို နားလည္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ေၾကာင္း စစ္ေရးပညာ ရွင္ေတြက ဆိုထားၾကပါတယ္။ ၁၉ ရာစုေခတ္ Qing Dynasty လက္ထက္မွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္ေျမပိုင္နက္ေတြဟာ ၿဗိတိသွ်အင္ပါယာ၊ ျပင္သစ္၊ ဂ်ပန္နဲ႔ ႐ုရွားႏိုင္ငံေတြရဲ႕ လက္ေအာက္ကို က်ေရာက္ခဲ့ရပါတယ္။ (၂၀) ရာစုမွာလဲ Shandong peninsula နဲ႔ မန္ခ်ဴရီးယားတို႔ကို ဂ်ပန္က သိမ္းပိုက္ခဲ့ပါတယ္။ (၁၉) ရာစုနဲ႔ (၂၀) ရာစုအေစာပိုင္းကာလ ေတြမွာ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတို႔အၾကားမွာ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တဲ့ စာခ်ဳပ္ေတြအရ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက တ႐ုတ္ရဲ႕ အဓိက ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးေတြကို Treaty Ports ေတြအျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ခဲ့ရတာ ဟာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္တဲ့ မူ၀ါဒေတြနဲ႔ ေခတ္မီေရတပ္မေတာ္မရွိခဲ့လို႔ ျဖစ္ရတယ္လို႔ တ႐ုတ္မဟာဗ်ဴဟာ ပညာရွင္မ်ားက သံုးသပ္ထားကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ခ်မွတ္တဲ့ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းဆိုင္ရာ မူ၀ါဒေတြမွာ “လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ႏွစ္ရာေက်ာ္က ျဖစ္ပြားခဲ့သကဲ့သို႔ တ႐ုတ္၏ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားကို ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားမွ ထိန္းခ်ဳပ္ထားျခင္း မ်ား ထပ္မံျဖစ္ပြားျခင္း မရွိေစရ “ ဆိုတဲ့ strategic space တခုကို အေျခတည္ထားပါတယ္။
ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရး အပါအ၀င္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြား ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒဟာ Finlandization ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလဲ အခ်ဳိ႕ ပညာရွင္မ်ားက ခန္႔မွန္းေျပာဆိုၾကပါတယ္။ စစ္ေအးတိုက္ပြဲ ကာလတြင္းက Finland ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒကို ဆိုဗီယက္က ပံုသဏၭာန္တမ်ဳိးနဲ႔ လႊမ္းမိုးထိန္းခ်ဳပ္ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းဟာ overt ပံုစံမဟုတ္ေပမယ့္ Finland ႏိုင္ငံက အစိုးရတာ၀န္ရွိသူေတြ အားလံုးဟာ ဘယ္လိုက႑ေတြမွာ ဆိုဗီယက္ရဲ႕ ၾသ ဇာကို လြန္ဆန္လို႔ မရႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့အခ်က္နဲ႔ လြန္ဆန္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိပါးခံရေတာ့မယ္ဆိုတာကို နားလည္ၿပီး ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆိုဗီယက္အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားကို ထိခိုက္မယ့္ ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒတြကို မ လုပ္ေဆာင္ရဲၾကပါဘူး။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဟာ ဒီမူ၀ါဒကို အေရွ႕ေတာင္အာရွရဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားအေပၚမွာ က်င့္သံုး ထားေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပထားၾကပါတယ္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဟာ ဒီလို Finlandization သဏၭာန္ကို ထိုင္၀မ္ အတြက္လဲ က်င့္သံုးထားပါတယ္။ တ႐ုတ္ျပည္မႀကီးနဲ႔ ထိုင္၀မ္အၾကားမွာ အပတ္စဥ္ ကုန္သြယ္ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြ ရာနဲ႔ခ်ီၿပီး သြားလာေနေပမယ့္ တ႐ုတ္ျပည္မႀကီးကေန 1,500 short-range ballistic missiles ေတြဟာ ထိုင္၀မ္ကို ခ်ိန္ ရြယ္ထားတာေၾကာင့္ ထိုင္၀မ္အေနနဲ႔ တ႐ုတ္နဲ႔ ထိပ္တိုက္ျဖစ္မယ့္ ႏိုင္ငံျခားေရး မူ၀ါဒေတြကို မခ်မွတ္ရဲပါဘူး။ မဟာဗ်ဴ ဟာေလ့လာေရးပညာရွင္ Ian Storey ဆိုသူကလဲ တ႐ုတ္ရဲ႕ေဒသတြင္း မူ၀ါဒဟာ coercion နဲ႔ cooperation ေရာေထြး ေနတဲ့ မူ၀ါဒျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ အထူးသျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားအေပၚမွာ “talk and take” ျပဳလုပ္ထားေၾကာင္း ညႊန္ျပေျပာဆုိခဲ့ပါတယ္။
အျငင္းပြားမႈျဖစ္ပြားရာ ေရပိုင္နက္က သယံဇာတအရင္းအျမစ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး Joint Development အဆိုျပဳခ်က္ ေတြ တ႐ုတ္ဘက္က တင္ေပမယ့္၊ ဒါကုိ ႏိုင္ငံအမ်ားစုက လက္မခံထားပါဘူး။ ေဘဂ်င္းမွာကလဲ ေနာက္ထပ္ထုတ္ျပစရာ backup plan မရွိပါဘူး။ အျငင္းပြားမႈ ျဖစ္ပြားေနတဲ့ ေရပိုင္နက္ေတြဟာ တ႐ုတ္ပိုင္နက္ျဖစ္ေၾကာင္း အႀကိမ္ႀကိမ္ အဆိုျပဳထားေပမယ့္လဲ ဒီေရပိုင္နက္ေတြဟာ အျခားႏိုင္ငံေတြရဲ႕ de facto ထိန္းခ်ဳပ္မႈနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ လက္ေအာက္မွာပဲ ျဖစ္ေနတဲ့အခ်က္ကိုလဲ တ႐ုတ္ဘက္ကေန ဘယ္လိုမွ ေျပာင္းလဲလို႔ မရျပန္ပါဘူး။ ဒီလိုသာ အျငင္းပြားမႈကို ေရရွည္ဆက္လက္ျဖစ္ခြင့္ျပဳထားမယ္ဆိုရင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ပိုင္နက္အျဖစ္ တရား၀င္အသိအမွတ္ျပဳခံရမႈ အခြင့္အလမ္းေတြ တစထက္တစ နည္းပါးလာလိမ့္မယ္ဆိုတာကိုလဲ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက မဟာဗ်ဴဟာပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပလာၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ အေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဘဂ်င္းဟာ မူ၀ါဒေရးရာ conundrum တခုကို ရင္ဆိုင္ေနရၿပီ လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ (၁၉၇၈) ခုႏွစ္က Deng Xiaoping အဆိုျပဳခဲ့တဲ့ “အခ်ဳိ႕ေျဖရွင္းလို႔ မရေတာ့တဲ့ ျပႆနာေတြကို ေနာက္ထပ္မ်ဳိးဆက္တခုရဲ႕ လက္ထဲမွာ ထားခဲ့လိုက္ပါ” ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ ယေန႔ေခတ္ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္မွာ လက္ေတြ႔ျပႆနာ အေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
တ႐ုတ္အေနနဲ႔ ေခတ္မီတိုးတက္တဲ့ တပ္မေတာ္ႀကီးကို တစထက္တစ အင္အားႀကီးမားေအာင္ တည္ေထာက္ေနၿပီး၊ South Sea Fleet ကို အင္အားျဖည့္ထားၿပီး ျဖစ္ေပမယ့္၊ ဒါကို ပါ၀ါျပဖို႔အတြက္သာ အသံုးျပဳသင့္ၿပီး၊ လက္ေတြ႔စစ္ပြဲကို ဦးတည္ျခင္း မျပဳသင့္ေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕ပညာရွင္ေတြက ဆိုထားၾကပါတယ္။ တ႐ုတ္မူ၀ါဒေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက ေဘ ဂ်င္းအေနနဲ႔ စစ္မက္ျဖစ္ပြားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားလာမယ့္ diplomatic costs ကို တြက္ခ်က္ထားၿပီး ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ယူဆ ထားပါတယ္။ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္မွာ တ႐ုတ္ဘက္က စစ္ေရးထိေတြ႔မႈ စတင္လိုက္တာနဲ႔ အေမရိကန္ရဲ႕ ေဒသတြင္း အားျဖည့္မႈကို တိုးျမႇင့္လိုက္သလို ျဖစ္သြားမွာ ျဖစ္ၿပီး၊ေဘဂ်င္းအေနနဲ႔ ၀ါရွင္တန္ပါ၀င္လာမယ့္ စစ္ပြဲမ်ဳိးေတြကို ေရွာင္ရွား မည္ဟု ယူဆရေၾကာင္း ပညာရွင္အခ်ဳိ႕က ဆိုထားၾကပါတယ္။ ေဘဂ်င္းရဲ႕ လက္ရွိ မဟာဗ်ဴဟာ အက်ဳိးစီးပြားေတြမွာ စစ္အင္အားတိုးခ်ဲ႕မႈအပါအ၀င္ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈနဲ႔ ျပည္တြင္းလူမႈေရး၊ ႏိုင္ငံေရး ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းႏိုင္မႈ စတာေတြလဲ ပါ၀င္ေနတဲ့အတြက္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္မွာ စစ္ေရးထိေတြ႔မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားလာႏိုင္မယ့္ ေနာက္ဆက္ တြဲ ျပႆနာေတြေၾကာင့္ အျခားမဟာဗ်ဴဟာအက်ဳိးစီးပြားေတြကို ထိခိုက္သြားမွာကို ေဘဂ်င္းအေနနဲ႔ စိုးရိမ္ေကာင္း စိုး ရိမ္မွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ယူဆခ်က္ေတြလဲ ရွိပါတယ္။
ဒီလိုယူဆခ်က္ေတြေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ေဘဂ်င္းအေနနဲ႔ စစ္ေရးထိေတြ႔မႈကို ေရွာင္ရွားလိမ့္မယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္ေပ မယ့္ စစ္ေရးနည္းလမ္း မဟုတ္တဲ့ သံတမန္နည္းလမ္းမွာ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ အားနည္းတာ ကက်ေတာ့လဲ သံသယျဖစ္စရာ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ နယ္ေျမအျငင္းပြားဆိုင္ ရာ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္တဲ့အခါမွာ ကြဲျပားျခားနားတဲ့ စံႏႈန္းသတ္မွတ္မႈေတြကို က်င့္သံုးပါတယ္။ Joint Development ကို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဘက္က အႀကိမ္ႀကိမ္ အဆိုျပဳေနေပမယ့္ အေရးပါဆံုးအခ်က္ျဖစ္တဲ့ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္ လယ္ထဲက တ႐ုတ္ပိုင္နက္ကိစၥကိုက်ေတာ့ ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ ထည့္သြင္းျခင္းမရွိဘဲ ေဘးဖယ္ထားပါတယ္။ Joint Development ျပဳလုပ္ျခင္းဟာ တ႐ုတ္အေနနဲ႔ compromise ျပဳလုပ္ျခင္းလို႔ အဆိုရွိတာေၾကာင့္ အျငင္းပြားရာ ေရပိုင္ နက္ထဲက ကၽြန္းေတြက တ႐ုတ္ကပိုင္ဆိုင္ၿပီး၊ အျငင္းပြားမႈ ဆက္လက္မျဖစ္ပြားေအာင္ compromise လုပ္ေပးလိုက္တဲ့ သေဘာ သက္ေရာက္ေနပါတယ္။
ဒီလို Joint Development မလုပ္မီမွာ အျငင္းပြားမႈ ျဖစ္ပြားမႈထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ႏိုင္ငံေတြအေနနဲ႔ အျငင္းပြားမႈျဖစ္ပြားရာ ေန ရာေတြအေပၚမွာ တ႐ုတ္ရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာရွိတယ္ ဆိုတာ အသိအမွတ္ျပဳေပးရမယ္ဆိုတဲ့ precondition ကလဲ အျခားႏိုင္ငံေတြအေနနဲ႔ လက္ခံလိုက္နာဖို႔ ခဲယဥ္းပါတယ္။ ေဘဂ်င္းကအဆိုျပဳတဲ့ “joint” ဆိုတဲ့ စကားလံုးကလဲ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံက ႏိုင္ငံတိုင္းနဲ႔ လုပ္ေဆာင္မႈေတြမွာ ပါတနာျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ တ႐ုတ္ဘက္ကပဲ အေလးသာေနၿပီး၊ တျခားႏိုင္ငံ အတြက္လဲ လက္ခံဖို႔ ခဲယဥ္းေစပါတယ္။ ဒီလို တျခားႏိုင္ငံေတြက လက္မခံတဲ့ အခ်ိန္မွာလဲ ေဘဂ်င္းဘက္က တျခား back up plan တခု မထုတ္လာပါဘူး။ အျငင္းပြားမႈမွာပါ၀င္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကလဲ Spratly Islands ေတြဟာ သူတို႔ ေရပိုင္ နက္ျဖစ္တဲ့အတြက္ တ႐ုတ္နဲ႔ ရွယ္ယာလုပ္စရာ မလိုအပ္ဘူးလို႔ ယူဆပါတယ္။ ASEAN diplomat တေယာက္က ေဘ ဂ်င္းရဲ႕ အဆိုျပဳခ်က္ေတြဟာ ႐ိုးသားမႈ မရွိေၾကာင္းနဲ႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက အျငင္းပြားဖြယ္ေရပိုင္နက္ကို တ႐ုတ္ပိုင္ျဖစ္ေၾကာင္း ယံုၾကည္ခ်က္ရွိတယ္ဆိုရင္ အက်ဳိးအျမတ္ရွယ္ယာလုပ္ဖို႔ စဥ္းစားမွာ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ အာဆီယံထဲက ႏိုင္ငံေတြကေတာ့ သူတို႔ပိုင္နက္ျဖစ္ေၾကာင္း ယံုၾကည္တဲ့အတြက္ ရွယ္ယာလုပ္ဖို႔ စဥ္းစားခ်က္မရွိေၾကာင္း ဆိုခဲ့ပါတယ္။
ဥပေဒေရးရာမွာလဲ တ႐ုတ္က ခ်မွတ္ထားတဲ့ legal precedents ေတြဟာ ႏိုင္ငံတကာက မဟာဗ်ဴဟာေလ့လာေရး ပညာရွင္ေတြရဲ႕ အျမင္ကို ႐ႈပ္ေထြးေစပါတယ္။ ဂ်ပန္ပိုင္ကၽြန္းျဖစ္တဲ့ Okinitorishima ကို မွီျငမ္းၿပီး လူအမ်ား အေျခခ် ေနထိုင္ျခင္းမရွိတဲ့ ေသးငယ္ေသာ ကၽြန္းေလးေတြကို continental shelf (သို႔မဟုတ္) EEZ အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးအပ္လို႔ မရေၾကာင္းနဲ႔ ဒီလိုက်င့္ထံုးကို ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္မွာ လိုက္နာဖို႔ လိုေၾကာင္း တ႐ုတ္က အဆိုျပဳထားပါတယ္။ ေဘ ဂ်င္းက ဒီလို သေဘာတရားကို လက္ကိုင္ထားတယ္ဆိုရင္ Spratly Islands နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ သူ႔ရဲ႕ အဆိုျပဳခ်က္ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီမႈ မရွိျပန္ပါဘူး။
နဂါးကိုးေကာင္ ပင္လယ္ထဲမွာ ေမႊ႕ရမ္းေနတဲ့ ေရွးေဟာင္းပံုျပင္ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးမွာ တ႐ုတ္ရဲ႕ နဂါးကိုးေကာင္ (Nine Dragons) လို႔ မဟာဗ်ဴဟာအသိုင္းမွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ (လက္ေတြ႔မွာေတာ့ 11 actors) တို႔ရဲ႕ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ပံုေတြကလဲ အေျခအေနေတြကို မရွင္းေစပဲ ပိုမို႐ႈပ္ေထြးလာေစပါတယ္။ နဂါးကိုးေကာင္ ထဲမွာ စိုက္ပ်ဳိးေရး၀န္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္က Bureau of Fisheries Administration၊ State Oceanic Administration (SOA) လက္ေအာက္ခံ China Marine Surveillance၊ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ ကမ္း႐ိုးတန္းက ေဒသ ေတြျဖစ္တဲ့ Hainan, Guangdong နဲ႔ Guangxi ေဒသမ်ားရဲ႕ အစိုးရမ်ား၊ တ႐ုတ္ေရတပ္မေတာ္ (People’s Liberation Army Navy)၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာန (Ministry of Foreign Affairs)၊ တ႐ုတ္ေရနံ ကုမၸဏီေတြျဖစ္တဲ့ China National Petroleum Corporation (CNPC), China Petrochemical Corporation (Sinopec) နဲ႔ China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) စသည့္ လုပ္ငန္းမ်ား၊ The National Tourism Administration၊ environmental protection ministry၊ ျပည္သူ႔လံုျခံဳေရး၀န္ႀကီးဌာန (public security ministry) လက္ေအာက္ခံ ကမ္း ႐ိုးတန္းေစာင့္ရဲတပ္၊ General Administration of Customs လက္ေအာက္ခံ China Customs Anti-Smuggling Bureau၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနနဲ႔ တြဲဖက္ထားတဲ့ Maritime Safety Administration (MSA) စတာေတြ ပါ ၀င္ပါတယ္။
(ပံု ၇- ORGANIGRAMME OF KEY ACTORS IN THE SOUTH CHINA SEA, Source: ICG, 2012)
ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဒီအဖြဲ႔ေတြရဲ႕ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မႈေတြအၾကားမွာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြ ရွိေနပါတယ္။ အဓိကျပႆနာႀကီးတရပ္ကေတာ့ အဖြဲ႔အမ်ားစုဟာ ျပည္တြင္းမူ၀ါဒေတြကို အ ေကာင္အထည္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာေတြ ျဖစ္ေနရာကေန ႏိုင္ငံျခားေရး မူ၀ါဒေရးရာထဲမွာ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္သူ ေတြပါ ျဖစ္လာၾကတာပါပဲ။ ဥပမာအားျဖင့္ National Tourism Administration နဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာ အစုိးရေတြက ကမာၻ လွည့္ခရီးသြားလုပ္ငန္းတိုးျမႇင့္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ အျငင္းပြားေရပိုင္နက္ထဲအထိ ခ်ဲ႕ထြင္လာတဲ့အခါ ဒါဟာ ႏိုင္ ငံျခားေရး မူ၀ါဒအေပၚမွာ သက္ေရာက္မႈေတြ ရွိလာပါေတာ့တယ္။ Bureau of Fisheries Administration ဟာလဲ ျပည္ တြင္းေရးမူ၀ါဒေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမွာ ျဖစ္ေပမယ့္၊ အျငင္းပြားမႈျဖစ္ပြားရာ ဇုန္ေတြထဲမွာ ကင္းလွည့္တာေတြ၊ ႏိုင္ငံျခားေရတပ္က ဖမ္းဆီးထားတဲ့ တ႐ုတ္ေရလုပ္သားေတြကို ကယ္တင္ဖို႔ လုပ္တာေတြ ျဖစ္လာတဲ့အခါ ႏိုင္ငံျခားေရး က႑မွာ ၀င္ေရာက္လုပ္ေဆာင္သလို ျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။
ဒုတိယျပႆနာကေတာ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ ပါ၀ါနည္းတဲ့ ျပႆနာျဖစ္ပါတယ္။ အျငင္းပြားမႈေတြ ျဖစ္ပြား တဲ့ ေရပိုင္နက္အေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနဟာ အျခားဌာနေတြကို coordinate လုပ္ရမွာ ျဖစ္ေပမယ့္၊ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနမွာ ဒီလို ပါ၀ါမရွိပါဘူး။ တ႐ုတ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံတကာစီးပြားေရးတိုးတက္မႈ ျမင့္မားလာတာနဲ႔အမွ် ျပည္ တြင္းေရးရာမွာ အဓိကတာ၀န္ရွိတဲ့ commerce ministry, the finance ministry, the state security ministry, and the National Development and Reform Commission ဌာနေပါင္းစံုက ႏိုင္ငံျခားေရးရာလႊမ္းမိုးမႈက ပိုႀကီးလာပါ တယ္။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုအရ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနဟာ ဗဟိုစစ္ေကာ္မရွင္ (Central Military Commission) ထက္ အဆင့္နိမ့္ၿပီး၊ တ႐ုတ္တပ္မေတာ္က ဗဟိုစစ္ေကာ္မရွင္ကို တိုက္ရိုက္ အစီရင္ခံရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္အေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တ႐ုတ္တပ္မေတာ္ရဲ႕ လွဳပ္ရွားမႈေတြကို ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနက စြက္ဖက္ခြင့္မရွိသ လို၊ အခ်ဳိ႕သတင္း အခ်က္အလက္ေတြကိုလဲ ရွယ္ယာလုပ္ခြင့္ မရွိပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ကိစၥရပ္ေတြမွာ စစ္ေကာ္မရွင္က တိုက ္ရိုက္ ကိုင္တြယ္တာေတြလဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနအေနနဲ႔ ျပည္ပႏိုင္ငံေတြနဲ႔ bargain လုပ္ႏိုင္တဲ့ ပါ၀ါ မရွိပါဘူး။
တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနတြင္းက ဌာနခ်င္းအားျပိဳင္မႈ ျပႆနာကလဲ ရွိပါေသးတယ္။ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္ လယ္အေရးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ Asian affairs department နဲ႔ the North American and Ocean affairs department ေတြက ကိုင္တြယ္ခဲ့ပါတယ္။ (၂၀၀၉) ခုႏွစ္မွာေတာ့ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးကို ထိေရာက္စြာ ကိုင္တြယ္ႏိုင္ဖို႔ အ တြက္ boundary and ocean affairs department ဌာနတခု ထပ္မံ ဖြဲ႔စည္းလာခဲ့ပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ဌာနသစ္ကလဲ တည္ေဆာက္ဆဲကာလျဖစ္ၿပီး၊ အျငင္းပြားမႈထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ အာရွႏိုင္ငံေလးႏိုင္ငံနဲ႔ ညႇိႏႈိင္းေရးကို Asian affairs department ေအာက္က ႏိုင္ငံတခုခ်င္းေရးရာ ဌာနစုေတြကို ထပ္မံတာ၀န္ေပးထားျပန္တာေၾကာင့္ မူ၀ါဒေတြက စံခ်ိန္စံ ညႊန္းမရွိဘဲ တကြဲတျပား ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဌာနတြင္းၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြေၾကာင့္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ တခုတည္းေသာ Internal consensus ကိုေတာင္ ညႇိႏႈိင္းလို႔မရ ျဖစ္ေနၾကပါေသးတယ္။
တ႐ုတ္ရဲ႕ Beijing’s Policy Dilemma က ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀ိုင္းရဲ႕ အျမင္မွာတင္ ႐ႈပ္ေထြးေစတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ boundary and ocean affairs department အေနနဲ႔လဲ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္ လယ္ထဲက ေရပိုင္နက္ေတြကို ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္းအဆိုျပဳထားခ်က္ေတြကို ႐ုတ္သိမ္းမည္လား၊ သံတမန္နည္းလမ္းနဲ႔ ဘယ္လိုမွ အေျဖထြက္ႏိုင္ဖြယ္မရွိပဲ ဆက္လက္ထားရွိမည္လား ဆိုတာကို dilemma ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဌာနတြင္း အယူအ ဆကေတာ့ “you don’t have to do it, but you’ll be blamed if you do it and it doesn’t end upaside” and “leave it to the future, smarter generation” ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားရဲ႕ ေလ့လာခ်က္မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနအတြင္းက ျပိဳင္ဆိုင္မႈေတြအျပင္ law enforcement agencies ေတြအၾကားက ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ လဲ ရွိပါေသးတယ္။ ျပည္သူ႔လံုျခံဳေရး၀န္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္ခံ ကမ္း႐ိုးတန္းေစာင့္ရဲတပ္၊ စိုက္ပ်ဳိးေရး၀န္ႀကီးဌာန လက္ ေအာက္ခံ Fisheries Law Enforcement Command၊ ေျမယာႏွင့္ အရင္းအျမစ္ေရးရာ ၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ State Oceanic Administration (SOA) လက္ေအာက္ခံ China Marine Surveillance သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး၀န္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္ ခံ Maritime Safety Administration နဲ႔ General Administration of Customs လက္ေအာက္ခံ China Customs Anti-Smuggling Bureau စတဲ့ ေအဂ်င္စီေတြအၾကားမွာ ျပိဳင္ဆိုင္မႈေတြရွိတာေၾကာင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမွာ အခက္ အခဲေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီေအဂ်င္စီေတြထဲမွာ ေျမယာနဲ႔ အရင္းအျမစ္ေရးရာ ၀န္ႀကီးဌာန (land and resources ministry) လက္ေအာက္ခံ China Marine Surveillance နဲ႔ စိုက္ပ်ဳိးေရး၀န္ႀကီးဌာန (agricultural ministry) လက္ ေအာက္ခံ Fisheries Law Enforcement Command တို႔က အင္အားႀကီးမားၿပီး၊ maritime surveillance ships နဲ႔ fisheries patrol boats ေတြအျပင္ တပ္အင္အားေတြကိုပါ အၿပိဳင္အဆိုင္ တိုးခ်ဲ႕ထားၾကပါတယ္။
ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္မွာ တ႐ုတ္နဲ႔ ျဖစ္ပြားတဲ့ ျပႆနာေတြထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ အဓိက တပ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀န္ႀကီးဌာန ႏွစ္ရပ္လံုးရဲ႕ ႏွစ္စဥ္အစီရင္ခံစာေတြထဲမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ေျမျပင္၊ေရျပင္အက်ဳိးစီးပြားမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း က အေရးႀကီးဆံုး ႏိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္အျဖစ္ ထည့္သြင္းရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ တပ္ႏွစ္ခုအၾကားၿပိဳင္ဆိုင္မႈကလဲ တစ ထက္တစ ႀကီးထြားလာပါတယ္။
(ပံု ၈ – ORGANIGRAMME OF LAW ENFORCEMENT AGENCIES IN THE SOUTH CHINA SEA, Source: ICG, 2012)
ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ထဲက ကမ္း႐ိုးတန္းေဒသႀကီးႏွစ္ခုျဖစ္တဲ့ Hainan နဲ႔ Guangdong ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရေတြက လဲ စီးပြားေရးအက်ဳိးစီးပြားအတြက္ လုပ္ေဆာင္ရာမွာ အျခားႏိုင္ငံမ်ားနဲ႔ ျပႆနာေတြ ျဖစ္လာေစပါတယ္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးေပၚလစီျဖစ္တဲ့ GDP-oriented policy အရ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရေတြဟာ စီးပြားေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ “act first, ask questions later” strategy ကို က်င့္သံုးႏိုင္ပါတယ္။ (၂၀၀၅) ခုႏွစ္မွာ ခ်မွတ္ထားတဲ့ ၂၀၂၀ ခုႏွစ္မွာ ocean GDP ကို သံုးဆတိုးျမွင့္ေရး ဦးတည္ခ်က္အရ ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရမ်ားဟာ အက်ဳိးအျမတ္ရဖို႔အတြက္ deep-sea fishing မွာ အႀကီးအက်ယ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ လုပ္ေဆာင္လာၾကပါတယ္။ ဒီလိုငါးဖမ္းလုပ္ငန္းေတြ တိုးခ်ဲ႕ရာက အျငင္းပြားမႈျဖစ္ ပြားရာ ေရပိုင္နက္ထဲမွာ တျခားေရတပ္ေတြနဲ႔ ထိေတြ႔မႈေတြ ျဖစ္ပြားလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
တ႐ုတ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ ေရနံကုမၸဏီေတြကလဲ “second Persian Gulf” လို႔ေခၚတဲ့ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္မွာ ေရနံနဲ႔ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ ရွာေဖြထုတ္လုပ္ေရးကို အားသန္ၾကပါတယ္။ လက္ရွိအေျခအေနထိမွာ အျငင္းပြားမႈမျဖစ္ပြားတဲ့ ကမ္း ႐ိုးတန္းေတာင္ပိုင္းမွာလဲ drilled wells ေတြ ရွိေပမယ့္ ဘယ္အခ်ိန္မွာ အျငင္းပြားေရပိုင္နက္ကို ေရာက္လာမလဲဆိုတာ ကို မဟာဗ်ဴဟာပညာရွင္မ်ားက ရင္တမမနဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ ေနၾကပါတယ္။ ငါးဖမ္းအက်ဳိးအျမတ္ထက္စာရင္ ေရနံအက်ဳိး အျမတ္က စစ္ပြဲကို ပိုမိုဦးတည္ေစႏိုင္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ႐ႈပ္ေထြးမႈေတြ၊ သံသယျဖစ္ပြားဖြယ္ရာေတြ၊ ခန္႔မွန္း ရခက္ခဲမႈေတြ ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ တ႐ုတ္ရဲ႕ Beijing’s Policy Dilemma ေၾကာင့္ အျငင္းပြားမႈထဲမွာ တိုက္ရိုက္ပါ၀င္ပတ္ သက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ သြယ္၀ိုက္အက်ဳိးစီးပြားရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာတုန္႔ျပန္ခ်က္မ်ား (strategic responses) ကလဲ အသြင္သဏၭာန္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေပၚထြက္လာျပန္ပါေတာ့တယ္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ခင္မမမ်ဳိး (၁၂၊ ၁၀၊ ၂၀၁၂) 
naytthit.net

ျပန္ဖတ္ရန္
ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ႏွင့္မဟာဗ်ဴဟာေရးရာ(၁)

No comments:

England - Premier League

Italy - Serie A

Spain - Primera Division

Germany - Bundesliga

France - Ligue 1