ဖြဲ႕စည္းပုံ
အေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္
မွစ၍ ျပည္ေထာင္စု စနစ္ဘတ္ဂ်က္ပုံစံ
သို႔ စတင္ေျပာင္းလဲခဲ့ရာ မ်ားစြာ စိတ္၀င္
စားဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။
သို႔ေသာ္
ဤသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈမ်ဳိးသည္ ေမွ်ာ္လင့္တြက္ဆ ထားသကဲ့သုိ႔ လြယ္ကူ
ေခ်ာေမြ႕ရန္ အလြန္ခဲယဥ္းမည္ျဖစ္သည္။
လက္ရွိဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈပုံစံက ဗဟို
ခ်ဳပ္ကုိင္သည့္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရး စနစ္ကို အေျခတည္၍ ေပၚေပါက္ခဲ့ သည့္ပုံစံျဖစ္သည္။
ဤဘတ္ဂ်က္ေရး ဆြဲမႈပုံစံသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ ၾကာျမင့္
ခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း သိသာထင္ရွားသည့္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားမရွိခဲ့ပါ။
အသင့္အတင့္
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားျပဳလုပ္သည္ ဆုိဦး
ေတာ့၊ ေခတ္သစ္လူ႔ေဘာင္ဖြဲ႕စည္းမႈ အသြင္သဏၭာန္ႏွင့္ ဗဟုိခ်ဳပ္ကုိင္မႈ
ေလွ်ာ့ခ်လာသည့္ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီေထြရွိရန္ ခက္ခဲလွေပသည္။
ေခတ္သစ္ စနစ္သစ္ ႏုိင္ငံေရး၊
စီးပြားေရး ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ ကုိက္ညီမႈရွိ
သည့္ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈပုံစံသစ္ကို
စတင္ စဥ္းစား ေဆာင္ရြက္သင့္ၿပီျဖစ္သည္။
ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ
သစ္တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိသည့္ ျပည္သူမ်ား၏လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို
အစုိးရပုိင္းဆုိင္ရာ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ားက တုံ႔ျပန္ျဖည့္စြမ္းေပး ရန္ဆုိသည့္
အခြင့္အေရးကို ထင္ဟပ္ေစ
ႏုိင္သည့္ ထိေရာက္မႈရွိေသာ အသင့္
အတင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈမ်ားကိုပင္ ယေန႔အထိ မေတြ႕ျမင္ရေသးဟု ယူဆ ပါသည္။
ေငြလဲလွယ္ႏႈန္းေပါင္းစည္းေရး (Exchange Rate Unification) ကို လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္အနည္းငယ္ကစ၍ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
ျမန္မာက်ပ္ေငြကို အထူးေငြ
ထုတ္ခြင့္ (Special Drawing Right) ႏွင့္
ခ်ိတ္ဆက္ကာ ပုံေသႏႈန္းသတ္မွတ္ခဲ့
ျခင္းကုိ ပယ္ဖ်က္၍ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ႏႈန္းရွင္စနစ္ကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၁ ရက္ေန႔မွစ၍ က်င့္သုံးခဲ့သည္။
ယခင္က
ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲရာတြင္ အေမရိကန္ တစ္ေဒၚလာလွ်င္ ေျခာက္က်ပ္ျဖင့္ တြက္ခ်က္ရာမွ ၂၀၁၂-၁၃ ခုႏွစ္ ဘတ္ဂ်က္တြင္ အေမရိကန္ တစ္ေဒၚလာ
လွ်င္ က်ပ္ ၈၀၀ ျဖင့္ တြက္ခ်က္ခဲ့သည္။
ေငြလဲလွယ္ႏႈန္းေပါင္းစည္းမႈေၾကာင့္
အစုိးရက႑ပုိင္းဆုိင္ရာ ရေငြမ်ား
တုိးတက္လာမည္ဟု ေမွ်ာ္မွန္းၾကသည္။
သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ျပည္ပသို႔ တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်ရေငြသည္ ေရရွည္တြင္ ႏုိင္ငံ၏ဘ႑ာေရးအေျခအေနကို တုိး တက္ေကာင္းမြန္ရန္ အဓိကျဖည့္စြမ္း
ေပးႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
ေလာေလာဆယ္ တြင္လည္း ႏုိင္ငံ၏ဘ႑ာေငြက်ပ္တည္း မႈကို အထုိက္အေလ်ာက္ ေျဖေလွ်ာ့ႏုိင္ပါသည္။
သုိ႔ရာတြင္ လက္ေတြ႕အေျခအေန
အရ အသုံးစရိတ္မ်ားကို တင္းက်ပ္စြာ စီမံမႈျပဳရန္ လုိအပ္လ်က္ရွိပါေသးသည္။
အစဥ္တစုိက္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြျပမႈမ်ားကို ေက်ာ္လႊားႏုိင္ျခင္းမရွိေသးပါ။
ဤ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ လုိေငြျပမႈက က်ပ္ ဘီလ်ံ ၂,၀၀၀ ခန္႔ ရွိပါသည္။
GDPတန္ဖုိး၏ ေလးရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ရွိပါ သည္။
ဤအခ်ဳိးအဆသည္ အျပည္ျပည္
ဆုိင္ရာ စံႏႈန္းႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက မ်ားလွ
သည္ဟု မဆုိႏုိင္ပါ။
သို႔ရာတြင္ အစဥ္ တစိုက္ လုိေငြျပေနျခင္းႏွင့္ ဘ႑ာေငြ
ျဖည့္စြမ္းသည့္နည္းလမ္း အားနည္းမႈ မ်ားေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ေရွ႕ လာမည့္
ႏွစ္မ်ားတြင္လည္း ရေငြတုိးတက္ရရွိေရး အတြက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ ကန္႔သတ္
ခ်က္မ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္၍လည္းေကာင္း၊ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြ ျမင့္မားမႈသည္ ဆက္လက္
တည္ရွိေနဦးမည္ျဖစ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဘ႑ာေရးအေျခအေန
ကို အဓိကကန္႔သတ္ခက္ခဲေစသည့္ အျခားအေၾကာင္းတစ္ရပ္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္
၏ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္ပါသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား အသုံး
စရိတ္က ႏုိင္ငံစုစုေပါင္း အသုံးစရိတ္၏
၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔ရွိသည္။
သို႔ရာတြင္ ႏုိင္ငံ
ေတာ္စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ စြမ္း
ေဆာင္ရည္ နိမ့္က်မႈႏွင့္ စီးပြားေရး
ရွင္သန္ႏိုင္မႈ အလားအလာနည္းပါးမႈ မ်ားေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ႀကီးမား
လွသည့္ ေငြေၾကး၀န္တာျဖစ္ေစသည္ဟု
အမ်ားက ယူဆၾကသည္။
ယင္းအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားအတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ပံ့ပုိးေန
ရမႈမ်ားကို ျဖတ္ေတာက္သင့္သည္ဟု အားလုံးက ယူဆၾကသည္။
ဤသို႔ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ေသးငယ္က်ဥ္း ေျမာင္းသည့္ သီးသန္႔အစုတစ္စုထက္ ျပည္သူမ်ားအတြက္ ႀကီးမားေသာ အက်ဳိး အျမတ္ကို ရရွိေစသည္ဟု ယူဆ
ၾကသည္။
သို႔ေသာ္ ႏုိင္ငံေတာ္စီးပြားေရး
အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြက္ သင့္ေတာ္ သည့္ မူ၀ါဒႏွင့္ နည္းဗ်ဴဟာတစ္ရပ္ ခ်မွတ္ရန္မွာ ႀကီးမားေသာ စိန္ေခၚမႈ တစ္ရပ္အျဖစ္ ရွိေနဆဲျဖစ္ပါသည္။
ယေန႔အထိ သင့္ျမတ္ေလ်ာ္ကန္ေသာ အေျဖတစ္ရပ္ မရွိေသးပါ။
ဘ႑ာေငြရွာေဖြေရးတြင္ ေဆာင္ရြက္
ရန္ ကိစၥရပ္အမ်ားအျပားအနက္ အခြန္
ေကာက္ခံမႈစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မွာ ထိပ္ဆုံးတြင္ ရပ္တည္ေနပါသည္။
အခြန္ေကာက္ခံရရွိေငြမွာ GDP ၏ သုံးရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔သာရွိ၍ အာရွႏုိင္ငံမ်ား
အတြင္း၌ပင္ အနည္းဆုံးျဖစ္သည္။
အခြန္ေငြတုိးတက္ရရွိေစရန္ အခြန္စနစ္
ကို ေျပာင္းလဲရာတြင္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္မႈကို မထိခုိက္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။
ထုိ႔အတူ ခ်မ္းသာသူမ်ားမွ ဆင္းရဲသူမ်ားသို႔ မွ်ေ၀သည့္စနစ္ပုံစံမ်ဳိး ျဖစ္ရန္
လုိအပ္ပါသည္။
မၾကာမီက ပို႔ကုန္ခြန္မ်ား
ေလွ်ာ့ခ်ခဲ့ျခင္းသည္ မွန္ကန္ေသာ
ေျခလွမ္းတစ္ရပ္ျဖစ္၍ ႀကိဳဆုိအပ္ပါသည္။
ေနာက္တစ္ဆင့္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည့္ကိစၥမွာ ထပ္ဆင့္တန္ဖိုးခြန္ (Value Added Tax) ေကာက္ခံျခင္းျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။
ဤသုိ႔ေကာက္ခံမႈစနစ္တြင္ ေကာက္ခံရရိွေငြ၏ အခ်ဳိးအစားတစ္ရပ္ကို Social Sector အတြက္ သုံးစြဲမည္ဟု သတ္မွတ္ဖယ္ခ်န္ ႏုိင္မည္ဆုိလွ်င္ မည္မွ်ေကာင္းမည္နည္းဟု စိတ္ကူးယဥ္ မိပါသည္။
သို႔ေသာ္ ဤသို႔ေသာ အခြန္ စနစ္တစ္ရပ္ စတင္က်င့္သုံးႏုိင္ရန္ ႏွစ္ အေတာ္ၾကာ အခ်ိန္ယူရဦးမည္ဟု ယူဆပါသည္။
တရား၀င္မဟုတ္သည့္ စီးပြားေရးက႑က ႀကီးမားဆဲျဖစ္၍ အစိုးရ က႑၏
စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မႈစြမ္းရည္ႏွင့္ တာ၀န္ခံႏုိင္မႈအေနအထား
အားနည္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ
အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားအရ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ဘ႑ာေရးအေျခအေန တုိးတက္မႈ ရွိေရးသည္ ျမင္သာသည့္ အနာဂတ္ အခ်ိန္ကာလတစ္ရပ္အထိ ကန္႔သတ္မႈ
မ်ားရွိေနဦးမည္ ျဖစ္ပါသည္။
စီးပြားေရး
အသုိက္အ၀န္းအပါအ၀င္ ျပည္သူမ်ား က၊ အထူးသျဖင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အတြင္း ဘတ္ဂ်က္ရေငြႏွင့္ အသုံးစရိတ္
မွ်တရန္ မူ၀ါဒခ်မွတ္က်င့္သုံးေရး တင္းက်ပ္သည့္ ဘ႑ာေရးမူ၀ါဒကို
ေဆြးေႏြးေတာင္းဆုိလာႏုိင္ၾကပါသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ အသုံးစရိတ္ျဖတ္ေတာက္မႈ မ်ားကို အစုိးရက႑အေတာ္မ်ားမ်ား ၾကံဳေတြ႕ရဖြယ္ရွိပါသည္။
သို႔ေသာ္ အခ်ဳိ႕အေရးႀကီးသည့္ အစိုးရက႑မ်ား၊
အထူးသျဖင့္ Social Sector ကဲ့သုိ႔ေသာ
က႑မ်ားအေနႏွင့္မူ အသုံးစရိတ္ ျဖတ္ေတာက္ခံရမႈမွ ကင္းလြတ္ဖြယ္ရွိပါသည္။
လူသားအရင္းအျမစ္ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈသည္ ျပည္သူျပည္သားအားလုံး
စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္ လူမႈဘ၀ တည္ၿငိမ္မႈရရွိေရး အတြက္ အလြန္
အေရးႀကီးသည့္အခ်က္ ျဖစ္သည္ကို
အစိုးရဌာနဆုိင္ရာ တာ၀န္ခံမ်ားႏွင့္
ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား လက္ခံယုံၾကည္ၾကပါက ယင္းက႑မ်ား
အေနႏွင့္ အသုံးစရိတ္ဦးစားေပးခြဲေ၀မႈ၏ အသီးအပြင့္ကို
ရရွိႏုိင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
အံ့ဩေလာက္စြာပင္ ယခုႏွစ္ ဘတ္ဂ်က္တြင္ Social Sectorအတြက္
အားတက္ဖြယ္ရာအေျခအေနမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ရသည္။
ေယဘုယ်အားျဖင့္ ယခုႏွစ္တြင္ Social Sector သို႔ အသုံး
စရိတ္ခြဲေ၀ေပးမႈသည္ ယခင္ႏွစ္မ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္က သိသာစြာ တုိးတက္ခဲ့သည္။
ပညာေရးက႑၏ သာမန္အသုံးစရိတ္
သည္ ၂၀၁၁-၁၂ ခုႏွစ္ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက
ႏွစ္ဆတိုးတက္ခဲ့သည္။
ေငြလုံးေငြရင္း
အသုံးစရိတ္တြင္မူ ငါးဆခန္႔ တုိးတက္ခဲ့
သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ပညာ
ေရးက႑၏ အသုံးစရိတ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္း
သည္ GDP ၏ သုည ဒသမ ၇ ရာခုိင္ႏႈန္း
မွ ၁ ဒသမ ၅ ရာခုိင္ႏႈန္းသို႔ တုိးျမႇင့္ခဲ့သည္။
ထုိ႔အတူပင္ က်န္းမာေရးက႑တြင္
လည္း ယခင္ႏွစ္ႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ပါက သာမန္
အသုံးစရိတ္တြင္ ၂ ဒသမ ၅ ဆႏွင့္ ေငြလုံးေငြရင္း အသုံးစရိတ္တြင္ ေလးဆ ေက်ာ္
တုိးျမႇင့္ခဲ့၍ အသုံးစရိတ္ႏွစ္ရပ္ ေပါင္းသည္ GDP ၏ သုည ဒသမ ၂
ရာခုိင္ႏႈန္းမွ သုည ဒသမ ၈ ရာခုိင္ႏႈန္း
သို႔ တုိးျမႇင့္ခဲ့ပါသည္။
အဆုိပါက႑မ်ားအတြက္ ဤသို႔ အသုံးစရိတ္မ်ား အထူးသိသာစြာ
တုိးျမႇင့္ခြဲေ၀ေပးခဲ့ေသာ္လည္း အမွန္ တကယ္ လုံေလာက္မႈ မရွိေသးသည္ကို
ေဒသတြင္း ႏႈိင္းယွဥ္အခ်ဳိးမ်ားအရ လည္းေကာင္း၊ ဥႆုံတန္ဖိုးမ်ားအရ လည္းေကာင္း
ေတြ႕ျမင္ႏုိင္ပါသည္။
Social Sector တြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၏ အေရးပါမႈကို သိရွိလက္ခံ၍ ဆယ္စုႏွစ္
အေတာ္ၾကာကပင္ စတင္ရင္းႏွီးေဆာင္ ရြက္ခဲ့ၾကေသာ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားကို အမွီလုိက္ရန္၊ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္ ျမန္မာ
ႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး
အရည္အေသြးႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈရရွိႏုိင္
သည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို မ်ားစြာျမႇင့္
တင္ရန္ လိုအပ္ပါေသးသည္။
၂၀၁၂-၁၃ ဘ႑ာႏွစ္မွစ၍ အစိုးရ ၀န္ထမ္းလစာမ်ား သိသိသာသာ တုိးျမင့္
ခဲ့ျခင္းသည္ ဤက႑မ်ား၏ အသုံးစရိတ္
မ်ား တုိးတက္ ခဲ့ရျခင္းတြင္ အေၾကာင္း တစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ထုိ႔ျပင္
ေငြလဲလွယ္ႏႈန္း ေျပာင္းလဲတြက္ခ်က္ခဲ့
ျခင္းသည္လည္း သာမန္ႏွင့္ ေငြလုံး
ေငြရင္းအသုံးစရိတ္ ႏွစ္ရပ္စလုံးတြင္ ႏုိင္ငံျခား ေငြျဖင့္ က်ခံသုံးစြဲသည့္ အသုံး
စရိတ္မ်ား အလုိအေလ်ာက္ တုိးျမင့္လာ
ေစသည့္ အေၾကာင္းတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။
ပညာေရးႏွင့္ အထူးသျဖင့္ က်န္းမာေရး အသုံးစရိတ္မ်ားတြင္ ျပည္ပႏုိင္ငံ/အဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၏ ကူညီ
ေထာက္ပံ့မႈမ်ားျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ သည့္ လုပ္ငန္းရပ္အေတာ္မ်ားမ်ား ပါ၀င္ရာ
အသုံးစရိတ္တုိးျမႇင့္မႈ၏ အခ်ဳိ႕အစိတ္
အပုိင္းသည္ အမွန္တကယ္ ပစၥည္းႏွင့္
၀န္ေဆာင္မႈ အသုံးစရိတ္ တုိးျမင့္
ေျပာင္းလဲျခင္းမဟုတ္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။
သုိ႔ရာတြင္ ဤက႑မ်ားအတြက္ အသုံးစရိတ္မ်ား တုိးျမႇင့္ခြဲေ၀မႈသည္ အထက္
တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ တုိးျမႇင့္ခဲ့ ရမႈမ်ားထက္ မ်ားစြာ
ပိုမုိျမင့္မားေၾကာင္း သိသာထင္ရွားလွပါ
သည္။
Social Sector တြင္ တုိးျမႇင့္
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရန္ အစုိးရမူ၀ါဒ၏ ေရာင္ျပန္
ဟပ္မႈတြင္ အသုံးစရိတ္မ်ား ဦးစားေပး
အစီအစဥ္အရ တုိးျမႇင့္ခြဲေ၀ရရွိခဲ့ျခင္း
ျဖစ္သည္ဟု ယူဆဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။
အေရးႀကီးသည့္ ေနာက္ေမးခြန္းမွာ
" Social Sector ကို ၾကာျမင့္စြာ လ်စ္လ်ဴ
႐ႈခဲ့ျခင္းအား အဆုံးသတ္ဖြယ္ရွိသည့္ အားတက္ဖြယ္ရာ အလားအလာျဖင့္
တုိးျမင့္ခြဲေ၀ရရွိခဲ့သည့္ ဘ႑ာေငြမ်ားကို
သက္ဆုိင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက သုံးစြဲမႈ ႏွင့္ အက်ဳိးရလဒ္ျပန္ရမႈ တုိးတက္
ေကာင္းမြန္ေအာင္ မည္သို႔ေဆာင္ရြက္ သနည္း" ဆုိေသာေမးခြန္း ျဖစ္ပါ
သည္။
ခြဲေ၀ရရွိသည့္ ဘ႑ာေငြမ်ားကို
စြမ္းေဆာင္ရည္ျပည့္၀စြာ အက်ဳိးရွိရွိ သုံးစြဲျခင္းသည္ လႊတ္ေတာ္ဥပေဒျပဳ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ အခုိင္အမာ
ယုံၾကည္မႈျဖင့္ ေနာင္အသုံးစရိတ္ခြဲေ၀ မႈမ်ား တုိးျမႇင့္ရရွိေစေရးတြင္ ေထာက္ခံ
ေျပာဆုိမႈမ်ားကို ရရွိေစမည္ျဖစ္ပါ
သည္။
အေလအလြင့္ ျပဳန္းတီးမႈမ်ားႏွင့္
စြမ္းေဆာင္ရည္နိမ့္က်ေသာ သုံးစြဲမႈမ်ား သည္ ေနာက္ႏွစ္အသုံးစရိတ္မ်ား တုိးျမႇင့္ခြဲေ၀ေပးျခင္းကို ေမးခြန္းထုတ္ရန္
လမ္းခင္းေပးသည့္သဖြယ္ ျဖစ္ပါသည္။
သာတူညီမွ် တုိးတက္ေရးႏွင့္ Social Sector ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား တုိးတက္
ေကာင္းမြန္ေရးတြင္ ခြဲေ၀ရရွိသည့္
ဘ႑ာေငြမ်ားကို အကာအကြယ္နည္း
ပါးသည့္အုပ္စုမ်ားျဖစ္ေသာ၊ ေရာက္
ေပါက္ရန္ခက္ခဲသည့္ ေ၀းလံေခါင္းပါး
ေဒသမ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကသည့္ ဆင္းရဲ ႏြမ္းပါးသူမ်ားႏွင့္ လူမႈဘ၀အခြင့္အလမ္း
ဆုံး႐ႈံးရသူမ်ားကဲ့သို႔ေသာ အုပ္စုမ်ားသို႔ ဦးတည္၍ သုံးစြဲသင့္ပါသည္။
ဥပမာ အားျဖင့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္သည့္ သားဖြား
ဆရာမမ်ား၏ အေရအတြက္ကို တုိးျမႇင့္
သင့္ပါသည္။ ေက်းလက္ေဒသမ်ားကို အေျခခံသည့္ အေျခခံပညာသင္ၾကားသည့္
ေက်ာင္းမ်ားကို ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ အေျခခံသည့္ အထက္တန္း ပညာသင္ ေက်ာင္းမ်ားထက္
ပိုမုိဦးစားေပး က်ခံ သုံးစြဲသင့္ပါသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္၏ အေသးစိတ္
အေျခအေနမ်ားကို ကြ်န္ေတာ္တုိ႔သိရွိ ခြင့္မရွိေသး၍ မသိရွိႏုိင္ပါ။
သုိ႔ျဖစ္ရာ
Social Sector တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး
အတြက္ အသုံးစရိတ္ခြဲေ၀မႈမ်ားႏွင့္ က်ခံသုံးစြဲမႈမ်ားအတြက္ ခုိင္မာသည့္
ကြ်န္ေတာ္တို႔ အျမင္မ်ားကို ေဆြးေႏြး တင္ျပျခင္းမျပဳႏုိင္ပါ။
အစဥ္အလာအားျဖင့္ သုိသုိသိပ္သိပ္ရွိမႈႏွင့္ ေငြေရးေၾကးေရး သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ထုတ္ျပန္မႈ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားက ျပည္သူ လူထု
အပါအ၀င္ မူ၀ါဒခ်မွတ္သူမ်ား၊ ခြဲျခမ္း
စိတ္ျဖာလုိသူမ်ားအတြက္ လက္လွမ္းမမီ
သည့္ အေျခအေနႏွင့္ ၾကံဳေတြ႕ေစပါသည္။
ဘတ္ဂ်က္ျပဳစုေရးဆြဲမႈ၊ ခြဲေ၀ သုံးစြဲမႈ၊ သုံးစြဲမႈပုံစံသဏၭာန္မ်ားႏွင့္ ပတ္ သက္၍ ထင္သာျမင္သာရွိမႈမွာ အားနည္းလ်က္ပင္ ရွိပါေသး သည္။
ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈျဖစ္စဥ္၊ ဘတ္ဂ်က္
ဖြဲ႕စည္းမႈပုံသဏၭာန္ႏွင့္ ဘတ္ဂ်က္အသုံး
စရိတ္ ခြဲေ၀သည့္စနစ္မ်ားမွာ နားလည္ ႏုိင္ရန္ႏွင့္ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာရန္ အခြန္ခဲယဥ္း
လွပါသည္။
အဓိကအေၾကာင္းမွာ သက္ဆုိင္ရာ အစုိးရဌာနမ်ားအေနႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို မိမိတုိ႔ အဖြဲ႕အစည္း၏ျပင္ပမွဟု ယူဆသူမ်ား
သို႔ ထုတ္ေပးရန္ အလြန္၀န္ေလးၾက၍ ျဖစ္ပါသည္။
ထင္သာျမင္သာရွိမႈကို ပုိမုိတုိးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ေဆာင္ ရြက္လုိသည့္ဆႏၵ ရွိသည္ဆုိသည့္တိုင္
ျပည့္စုံလုံေလာက္ေသာ စာရင္းအင္း
စုစည္းထားရိွမႈမ်ဳိးတြင္ အားနည္းေသးသျဖင့္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေနသည့္
ကိစၥရပ္မ်ားအေပၚ အျပည့္အ၀နား
လည္ႏုိင္ရန္ ခက္ခဲမႈမ်ား ရွိႏုိင္ပါေသးသည္။
အလ်င္အျမန္ ေျပာင္းလဲေနသည့္
ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္
လုိက္ေလ်ာညီေထြရွိမည့္ အရပ္ရပ္စီမံ
အုပ္ခ်ဳပ္မႈ တုိးတက္ ေကာင္းမြန္ေရး
လုိအပ္ခ်က္ကို ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရက
ေဖာ္ေဆာင္သြားမည္ဟု ေမွ်ာ္မွန္းမိေပသည္။
ဦးစုိးသိန္း (ဒု-ၫႊန္ခ်ဳပ္-အၿငိမ္းစား၊ ဘ႑ာေရးႏွင္႕အခြန္၀န္ႀကီးဌာန)ႏွင္႕
ယိုရွီမိ (ယူနီဆက္ဖ္ျမန္မာ)
Myanmar Times
No comments:
Post a Comment